Login to propose a game to the Library

Game Library

Game library allows you to publish your own games and browse games published by others. Free PDF -versions are available for downloading and some of the games are even available to be purchased as books, which are delivered directly into your home.

TRON: Tietokoneeseen Rojahtaneet OngelmaNuoret

Tekijä: Mika Metsätähti

Tarvikkeet: 1€ kolikko / pelaaja

Skenaarion esikuva on elokuvaklassiko TRON, jossa päähenkilö joutuu seikkailemaan tietokoneen sisään.
7

Teletuubit: Pako vauva auringon maasta

Tekijä: Peetu Virkkala

Teletuubit: Pako vauva auringon maasta, on Paranoia-tyylinen 40 minuutin roolipeliseikkailu, joka yhdistää kaikille tutut tappiolennot isoveli valvoo selviytymisskenaarioksi.

Peli on jaettu kolmeen lukuun. Ennen auringonnousua luvussa, tappiolennot valmistautuvat pakoon. Hymyilevän auringon alla luvussa, hahmot pakenevat suunnitelmansa mukaisesti. Lopuksi laskevan auringon takana luvussa, tappiolennoille selviää totuus tappimaan kulissien takana, joka johtaa yhteen pelin vaihtoehtoisista lopuista.

40min peliaika on jaettu pelautusvaiheiden kanssa tasan. Pelin alkuasetelman selittämiselle, hahmoille ja säännöille on varattu 5 minuuttia, joten esittele ne nopsaan. Ensimmäiselle ja toiselle luvulle on jaettu 10 minuuttia ja viimeiselle luvulle on jaettu 15 minuuttia, joten kaiken kaikkiaan pelin kesto on 40 minuuttia. Pelinjohtajana voit venyttää tai supistaa kohtauksia halusi mukaan, kunhan saat mahdutettua pelin 40 minuutin peliaikaan. Pelaajat saavat tutustua vapaasti kaikkeen alla esitettyyn ei-pelinjohtajan materiaaliin pelin aikana.

Mukavia pelihetkiä tappiolentojen maailmassa!
10

Saalistaja

Tekijä: Eero Laine

Peliin mahtuu pelinjohtajan lisäksi 1-5 pelaajaa. Pelissä käytetään 20-sivuisia noppia sekä yhtä (punaista) nelisivuista noppaa.

Jossain Väli-Amerikassa ryhmä suomalaisia valokuvaajia eksyy viidakkoon, jossa ulkoavaruudesta tullut Saalistaja alkaa tappaa heitä yksi kerrallaan.

Ropeconin skenaariokilpailun 2017 ensimmäinen sija.
4

Riiuulla

Tekijä: Sipu Production

Riiuulla on kieliposkella tehty riiausseikkailu sijoittuen nykypäivään, nimettömänä pysyvään pieneen maalaiskuntaan ja Seitsemän veljeksen sekä Kalevalasta nykyaikaan käännetyillä hahmoilla. Tavoitteena on löytää heila kainaloon aikarajan puitteissa tai pyrkiä hiekoittamaan veljien vispilänkaupat. Skenaario on tarkoitettu hyväntahtoiseksi hassutteluksi, joka antaa mahdollisuuden heittää huonoimmat iskurepliikkinsä kehiin ja leikkiä stereotypioilla.

Kirjoittajaa on aina huvittanut kaupunkilaisten ja maalaisten toisistaan esittämät stereotypiat ja olettamukset, sillä osa niistä liippaa yllättävän läheltä totuutta molemmin puolin. Kaupunkilaisille kavereille tarinat kotiseudulta kuulostavat uskomattomilta 50-luvun heinälatoromansseilta (joskin BMW:n takapenkillä) ja kylälegendoilta ("Pitikö sen kaupungin serkun mopoauto mennä piilottamaan pyöröpaalien sekaan?"), joten nyt on aika ja paikka päästää villeimmät ideat lentoon ja rakentaa uskomattomia kosioreissuja.

Peli soveltuu 3-7 pelaajalle, mutta suositus on minimissään 3 pelaajaa, maksimissa 5.
7

Pelastautukaa kohti painovoimaa

Pelastautukaa kohti painovoimaa on pöytäroolipeliskenaario 2-6 pelaajalle, joista yksi on pelinjohtaja. Pelin kesto on noin yksi tunti. Peliin tarvitaan nämä ohjeet (lopussa on hahmolomakkeita, tulosta jokaiselle pelaajalle oma) ja vähintään kaksi 20-tahkoista noppaa (D20). Toisella nopalla heitetään taitoheittoja ja toisella kuvataan ajan kulumista.

Pelissä hahmot ovat avaruusaluksessa, joka vaurioituu pahasti avaruusromupilven törmätessä siihen. Hahmojen on selviydyttävä hengissä takaisin maahan tai toiselle avaruusasemalle, ennen kuin romu on kiertänyt maapallon ja iskee uudelleen.

Näiden ohjeiden alussa on pelinjohtajalle tarkoitettu yleinen kuvaus miljööstä ja pelimekaniikasta. Ne luettuaan, voi peliä alkaa pelata. Itse peli on jaettu kahden otsikon alle: ”Aloitus ja hahmonluonti” sekä ”Seikkailu”. Ensimmäisen osion aikana esitellään pelin alkuasetelma ja pelaajat saavat luoda hahmonsa lennossa pelin aikana. Osio etenee järjestyksessä ohjeiden mukaan, ja pelaajat voivat täyttää hahmolomakettaan tämän aikana. Toinen osio on hahmojen kannalta vapaampi, ja he saavat keskustelemalla ja roolipelaamalla päättää, miten aikovat selvitä turvaan.

Ropeconin skenaariokilpailun 2017 kolmas sija.
7

Pakohuone Noitavasara

Tekijä: Anni Salminen

Pakohuonepelit ovat nousseet eräänlaiseksi ilmiöksi lähivuosien aikana. Niitä löytyy useita erilaisia ympäri Suomea. Niissä tavoitteena on päästä huoneesta ulos tietyn ajan sisällä. Jos se ei onnistu, pelaajat päästetään ulos ja tarinallisesti kerrotaan mitä heille tapahtui. Tämä skenaario perustuu pitkälti pakohuonepeleihin, mutta se on myös saanut vaikutteita mm. Cube-elokuvasta.

Pelaajien on paettava huoneesta ajan puitteessa vain huomatakseen, että heidän on vielä päästävä koko rakennuksesta ulos. Ympärillä kuuluvat epämääräiset äänet, pimeys ja tuoksut, selittämättömät tapahtumat (palapelin muotoutuminen eheäksi valokuvaksi yms) ja monet muut seikat tuovat peliin hieman yliluonnollisen vivahteen.

Pelaajien on ratkaistava erilaisia ongelmia 40 minuutin aikana. Viimeinen puolestaan on eräänlainen rituaali, jonka onnistuessa pelaajat kutsuvat demonin esiin. Jos pelaajat eivät suorita rituaalia, Vainola ryhtyy toimiin ja alkaa loitsimisen, kun peliaikaa on jäljellä 15-10 minuuttia.
7

Netherfieldin tanssiaiset

45 minuutin kamppailu, jonka panoksena on elämä onnellisena loppuun asti. Peliin tarvitaan täysi noppasetti.

Joukko epätoivoisia neitoja on ajautunut elämänsä taisteluun. Rystyset valkeina ja kunniaansa varjellen he käyvät Netherfieldin komeisiin tanssiaisiin, jonne on kokoontunut tänään hienompia nuoria herroja, kuin mitä näissä köyhtyneissä maalaisaatelisjuhlissa on totuttu näkemään. Ensimmäiset tahdit säestyksestä karkaavat ilmoille ja siellä tuo miesjoukko seisoskelee: uskallatko nostaa viuhkasi ja käydä hyökkäykseen?

Eletään 1800-luvun alkua. Napoleon on Euroopan valtias, mutta Brittein saarten yläluokan elämä jatkuu yhä samoja uomia kuin ennen suurta vallankumousta. Pelaajien hahmot ovat nuoria aatelisneitejä, joiden elämän tärkein käänne on avioliiton solmiminen. Seurustelua puolestaan säätelee tiukka moraali ja ankarat sovinnaisuussäädökset. Netherfieldin kartanon vuokrannut nuori herra järjestää tanssiaiset ja hahmoilla on tilaisuus yrittää saada joku nuorista miehistä kosimaan itseään.
8

Neljä lasta ja koira ja kerrassaan hieno vanha kunnon hauska pieni seikkailu

Tekijät: Maija Korhonen & Jenni Kauppinen

Seikkailu kertoo neljän lapsen ja koiran (sisarukset Julius, Riku ja Anneli, heidän serkkunsa Pirkka ja Pirkan koira Peni) seikkailuista, jotka tyypillisesti sijoittuvat loma-aikaan Pirkan vanhempien, ankaran Pentti-sedän ja kiltin Anni-tädin tiluksille. Pentti-setä on tiedemies ja hänen keksintönsä ja tutkimuspaperinsa ovat usein vaarassa. Lapset ovat reippaita ja nokkelia ja joutuvat herkästi keskelle mysteerejä, jotka ratkeavat puolivahingossa usein salakäytävien ja salakuuntelun avulla. Seikkailussa pyritään luomaan kokonainen, stereotyyppinen lapset seikkailevat -tarina.

Viisikon lapset ovat etuoikeutettuja ylemmän keskiluokan lapsia 1940-luvun Britanniassa. Siksi heidän toimissaan näkyy ajan muukalaisvihamielisyys, luokkasyrjintä sekä konservatiiviset sukupuoliroolit. Nämä asenteet muuttavat loppumattomat lapsuuden onnelliset kesäpäivät vinksahtaneiksi, absurdeiksi ja ajoittain julmiksikin, ja tätä tunnelmaa pyrimme pelissä tavoittelemaan. Pelaajia on syytä varoittaa näistä teemoista etukäteen.

Ropeconin skenaariokilpailun 2017 toinen sija.
10

JR 8

Talvisota, jatkosota ja Lapin sota ovat 1940-luvun historiallisia tapahtumia, mutta me tunnemme ne ainoastaan isoisiemme tarinoista ja muutamista kuuluisimmista sotaelokuvista.

Tämä peli ei pyri kuvaamaan historiallista totuutta, vaan se toimii noiden tarinoiden tavoin. Niissä kuvataan tiettyjä mieleenpainuvia tapahtumia ja kohtauksia. Väliä ei ole sillä, missä ne tapahtuvat, mikä on sodanjohdon käsitys tilanteesta tai missä järjestyksessä kaikki tapahtui. Ne ovat hetkiä sodasta, jotka ovat painuneet sotilaiden mieliin, ja se on tärkeintä.

Tässä pelissä ei siis ole suurta draaman kaarta eivätkä tapahtumat välttämättä etene aikajärjestyksessä. Välähdyksenomaisista tapahtumista voi muodostua tarina, jos pelaajat niitä siten tulkitsevat. Pelinjohtajan käsikirjoituksesta se ei johdu, koska sellaista ei ole.

Kyse on Tuntemattoman sotilaan, sotaveteraanien kertomien tarinoiden ja luovan mielikuvituksen yhdessä kehräämästä kokonaisuudesta, eturintaman sotamiehen kuvitellusta kokemuksesta.
9

Follow the White Rabbit

Tekijä: Jukka Sorsa

Follow the White Rabbit on Matrix-elokuvasta ja vanhan koulukunnan D&D:stä innoituksensa saava seikkailu vuoden 2017 Ropeconin skenaariokilpailuun. On suositeltavaa, että suurin osa peliporukasta olisi nähnyt alkuperäisen elokuvan. Seikkailun tapahtumat sijoittuvat muutaman päivän ennen alkuperäisen elokuvan alkua.

Follow the White Rabbit –seikkailussa Galatea-aluksen miehistö on saanut tehtävän oraakkelilta etsiä käsiinsä White Rabbit nimellä tunnettu hakkeri ja tuoda hänet Siionin kaupunkiin. Yksi hahmoista on operaattori, joka lähettää hahmot tehtävään ja tarkkailee Matrixia aluksessa, loput hahmot menevät Matrixiin sisälle. Seikkailu alkaa tilanteesta, kun hahmot ovat saaneet selville White Rabbitin sijainnin Vladimir’s-yökerhossa.
8

124 kg

Tekijä: Juhana Hirvonen

Verijäljet näkee jo ulko-ovelta - eteisen peili on sirpaleina ja seinässä sen tilalla näkyy punainen tahra, kuin joku olisi pyyhkäissyt seinää maalisella rätillä. Sirpaleiden keskeltä lähtee pisaravana kohti olohuonetta.

Kamppailu oli ilmeisesti alkanut jo keittiöstä, jossa yksi tuoli lepää murtuneena ja jääkaapin ovi on lommolla seisovan ihmisen pään ja olkapään korkeudelta. Tiskialtaasta tempaistu paistinpannu on päätynyt pöydän alle, ja yksi kahvikuppi on haljenneena lattialla, satunnaisten veripisaroiden ympäröimänä. Keittiöstä tappelu oli jatkunut eteisen peilin kautta olohuoneeseen jossa verta on kaikkialla. Haju on kuvottava.

Sohvapöytä on romahtanut ja keskellä lattiaa on lasinen kukkamaljakko, kuin ihmeen kaupalla ehjä, täysin veriroiskeiden peitossa. Sohvassa näkyy kankaaseen imeytyneenä selkeitä tummanpunaisia tahroja, samoin kuin roiskeita lattialla ja tapetissakin. Sohvapöydän jäänteiden keskeltä sotkuinen verivana suuntaa ensin takaisin eteistä kohden, mutta kääntyen äkisti kohti makuuhuonetta – lattialla näkyy verisiä jalan- ja kädenjälkiä missä tappelijat ovat liukastelleet verestä.

Elottomat jalat pilkottavat makuuhuoneen oven suusta, verisinä verisen lammikon keskellä. Ruumis on mahallaan huoneen lattialla. Kaulassa on yhä pystyssä siihen jo keittiössä isketty haarukka. Kasvot – se vähä mitä niistä näkee kääntämättä ruumista on painavalla maljakolla ruhjottua, mutta suurimmat, ja tappavimmat vammat ovat takaraivossa, tai siinä mitä siitä on jäljellä. Murha-asekin on helppo tunnistaa, uhrin vieressä on vääntynyt golf-maila, lapa hyytyneen veren ja hiusten peittämä.

Tämä skenaario käsittelee kuolemaa, ja kuollutta, ja on tarkoitettu aikuisille pelaajille.

Väkivaltainen kuolema ei ole kaunis.
8

Yövuoro

Tekijä: Eero Laine

13. heinäkuuta 1977 kello 21:27 ukkosmyrskystä alkanut tapahtumasarja katkaisee sähköt koko New Yorkin kaupungista. Köyhillä alueilla ammattirikolliset alkavat ryövätä kauppoja, ja tavalliset ihmiset seuraavat lopulta perässä. Koska esikaupungeissa asuvia poliiseja on komennettu menemään lähimpään poliisipiiriin oman piirinsä sijasta, poliisi reagoi ryöstelyyn hitaasti. Heidän saapuessaan lopulta paikalle tilanne on kaoottinen.

Brooklynin rutiköyhässä Bushwickissa pahiten kärsii Broadwaykatu. Väkijoukot ryöstävät ja polttavat liikkeitä hurmiossa, kantaen ryöstösaalistaan pitkin katuja. Myöhään yöllä paikalle saapuu neljä poliisia Bushwickin 83. piiristä hillitsemään kaaosta. He ovat pelaajien hahmot.

Ropeconin skenaariokilpailun 2016 toinen sija.
4

Vaihdokkaat

Vaihdokkaat on humoristinen ja vauhdikas roolipeli neuvostoliittolaisista epävakoojista Englannissa noin vuonna 1980. Pelissä voi olla mukana yksi pelinjohtaja ja 2-6 pelaajaa.

Pelaajien hahmot ovat neuvostoaikaisia mielisairaalan (käytän tässä ajankuvaan sopivia nimityksiä) potilaita, jotka on erehdyksessä lähetetty vakoojina englantilaiseen pikkukaupunkiin.

Siellä he saavat, vakoojia kun ovat, luonnollisesti erilaisia alaansa kuuluvia tehtäviä suoritettavakseen. Aluksi tehtävät ovat helppoja heidän kenttäkelpoisuutensa testaamiseksi. Ja juuri tuosta vakoojakandidaattien alkuvaiheesta saadaan sujuvasti tämän pelin aihe.
8

Uudenkaupungin rauha käsissämme

Suuri Pohjan sota on päättynyt. Kuitenkin Suomessa kaaos ja isoviha jatkuu ja venäläiset joukot kulkevat maassa tehden hirmutöitä. Rauhanneuvottelijat ovat kokoontuneet Uuteenkaupunkiin kontressitaloon. Ruotsin valtakuntaa johtavat säätyvaltiopäivät, Venäjää valtansa huipulle noussut Pietari Suuri. Molemmat ovat maatalousvaltaisia pohjoisia valtakuntia, joissa sivistynyt yläluokka on ohut, vaikkakin valistuksen aatteen elähdyttämä. Suuri Pohjan sota on vaatinut viimeksi kuluneina 20 vuotena ainakin 355 000 kuollutta. Koko Suomi on venäläisten joukkojen miehittämä ja suuri osa virkaeliitistä ja papeistakin on paennut Pohjanlahden yli Ruotsiin. Osa suomalaisista on elänyt kuukausia, jotkut vuosia piilopirteissä ja jopa luolissa. Maa on kaaoksen vallassa.

Tässä pelissä on kyse siitä, saavatko pelaajahahmot rauhan aikaiseksi vai jatkuuko isoviha.

Ropeconin skenaariokilpailun 2016 voittaja.
7

Pispalan punainen ruuti 1942

Tekijä: Ville Uusivuori

Skenaario koostuu viidestä kohtauksesta, joissa seurataan Tampereella Pispalan työläiskaupunginosassa jatkosodan alkuvaiheessa toimivan kommunistisen vastarintaryhmän jäsenten vaiheita. Hahmot ovat työläisnuoria, jotka vastustavat Suomen ja Saksan sotaa heidän neuvostoliittolaisia työläistovereitaan vastaan. Valtiollisen poliisin verkko kuitenkin kiristyy nuorten ympärillä. Peli perustuu osittain Hannu Salaman romaaniin Siinä näkijä missä tekijä, sekä vastaavassa vastarintaryhmässä todellisuudessa mukana olleiden muistelmiin Vastarintaryhmä ja Kun valtionpetos oli isänmaallinen teko.
10